En rad olika faktorer påverkar hastigheten på surf - ledningarnas kvalitet, bostadens inkoppling, datorkonfigurationer, liksom om surfen sker via nätverkskabel eller trådlöst. Hur många som delar på uppkopplingen, datorns prestanda och eventuella virus påverkar också hastigheten.

Felsök:
  • Starta om dator och eventuell router. Dra ur samtliga kablar och koppla in dem igen. Är hastigheten som den ska efter omstarten berodde problemet på ett tillfälligt fel som kan uppstå.
  • Anslut datorn direkt till nätverksuttaget med en nätverkskabel och koppla bort all trådlös utrustning (router).
  • Kontrollera att datorn inte har några virus genom att köra ett antivirusprogram. t.ex. Panda Antivirus.
  • Gör en hastighetsmätning på www.bredbandskollen.se. Tänk på att stänga av e-postprogram som t.ex. Outlook.
  • Är hastigheten fortfarande låg? Inaktivera alla brandväggar (ex. Norton Security Center, Windows Firewall etc.) och gör en ny hastighetsmätning.
  • Ladda ner och installera TPTEST.
  • Öppna programmet TPTEST och välj "Arkiv -> Rapport" så påbörjas ett test som tar ungefär 1-2 minuter att genomföra. Spara resultatet och ge det till oss i samband med en felanmälan.
  • Om du har en CPS/CPE/DRG (tjänstefördelare) inkopplad, testa att starta om utrustningen genom att dra ut strömkabeln.
  • Prova med en annan dator eller kabel.

Mätningen ska göras med samtliga trådlösa enheter bortkopplade.

Har du inte fått den hjälp du behöver? Kontakta vår kundservice.

« Tillbaka till felsökningsalternativen.

Var denna information hjälpsam?

Söktips: osv

Mina Sidor - på dina villkor

Ta kommandot över dina abonnemang, tjänster och utrustning - dygnet runt, 365 dagar om året

Saknar du användarkonto?
Skapa ett nu »