Här hittar du installationsmanualerna för mobilt bredband. Letar du efter en blankett, prislista eller guide? Du hittar allt under Dokument & maualer. Behöver du ytterligare hjälp kan du alltid kika igenom våra Vanliga frågor. Här får du tips på hur du med några enkla steg kan lösa några av de vanligaste problemen.

Mobilt bredband med USB-modem
  • Steg 1 av 3: Kontrollera att du fått följande

    • 1x SIM-kort
    • 1x USB-modem
    • 1x Broschyr Quick Start

    Kontakta kundservice om något saknas.

  • Steg 2 av 3: Kom igång med din tjänst (USB-modem)

    1. Tryck ut det större standard SIM-kortet och följ stegen i den medföljande broschyren Quick Start. Broschyren visar hur och var du sätter in SIM-kortet i ditt modem.
    2. Sätt i modemet i datorns USB-uttag.
    3. Modemets användargränssnitt blir nu synligt på datorskärmen.

      Notera: om en körruta dyker upp på skärmen, klickar du på Öppna/Kör och därefter klickar du Ja/Forsätt. Modemets användargränssnitt eller programmet Mobile Partner startas därefter automatiskt.

    4. Ange PIN-koden du fått tillsammans med SIM-kortet.
    5. Avvakta för anslutning. Klart!
  • Steg 3 av 3: Mobile Partner / HiLinks användargränssnitt

    Via programmet Mobile Partner eller via HiLinks användargränssnitt kan du lägga in egna ändringar, skicka SMS och kontrollera hur mycket du surfat för.

    Mobile Partner

    Har du ett modem som använder Mobile Partner öppnar du programmet Mobile Partner som installerades när du anslöt modemet till datorn för första gången. Ange PIN-koden du fått tillsammans med SIM-kortet.

    HiLinks användargränssnitt

    Har du ett HiLink-modem loggar du in på användargränssnittet. Öppna din dators webbläsare t.ex. Chrome och gå in på sidan 192.168.8.1. Fungerar inte den adressen prova med 192.168.1.1. Ange PIN-koden du fått tillsammans med SIM-kortet. Användarnamn: admin. Lösenord: admin.


    Fungerar inte bredbandstjänsten även om du följt stegen ovan? Gör gärna en felsökning eller kontakta vår tekniska support.

Mobilt Bredband med WiFi-modem
  • Steg 1 av 3: Kontrollera att du fått följande

    • 1x SIM-kort
    • 1x WiFi-modem
    • 1x Broschyr Quick Start

    Kontakta kundservice om något saknas.

  • Steg 2 av 3: Kom igång med din tjänst (WiFi-modem)

    1. Tryck ut det större standard SIM-kortet. Den medföljande manualen Quick Start visar hur och var du sätter in SIM-kortet i ditt modem.
    2. Slå på WiFi-modemet genom att hålla in knappen på ovansidan.
    3. Anslut till ditt trådlösa mobila nätverk genom att söka efter det med din dator, smartphone eller surfplatta. Nätverksnamnet (SSID) och dess lösenord finns på modemets undersida eller på insidan av batterilocket.
    4. Öppna din webbläsare t.ex. Chrome. Skriv in 192.168.8.1 i adressfältet och tryck Enter. Fungerar inte den adressen prova med 192.168.1.1.
    5. Ange PIN-koden du fått tillsammans med SIM-kortet.
    6. Bocka i "Inaktivera PIN-verifiering" eller "Fråga mig inte igen" och klicka Verkställ. Nu slipper du ange PIN-koden efter varje gång du startar om modemet och du ansluter dig enkelt med hjälp av nätverksnamnet och dess lösenord (se steg 3).
    7. Anslut genom att klicka på Anslut/Connect eller på ikonen ↑ ↓ Klart!
  • Steg 3 av 3: Logga in på modemet användargränssnitt

    Vill du logga in på modemets användargränssnitt för att göra egna ändringar? Öppna din dators webbläsare t.ex. Chrome och gå in på sidan 192.168.8.1. Fungerar inte den adressen prova med 192.168.8.1.

    PIN-kod: Fick du tillsammans med SIM-kortet
    Användarnamn: admin
    Lösenord: admin

    Fungerar inte bredbandstjänsten även om du följt stegen ovan? Gör gärna en felsökning eller kontakta vår tekniska support.

Mobilt Bredband (endast SIM-kort)
  • Kom igång med din tjänst (endast SIM-kort)

    Du kan både trycka ut ett standard- och ett micro-SIM. Det är viktigt att du trycker ut den storleken som används i just din utrustning. Känner du dig osäker på vilken typ av SIM utrustningen använder, titta i dess manual eller kontakta återförsäljaren.

    Vi erbjuder både abonnemang via Telias nät och abonnemang via Telenors nät. Besök Mina Sidor för att kontrollera vilket nät just ditt abonnemang använder.

    Lägg till en ny APN i din dator/sufplatta/modem med följande inställningar:

    APN: internet.telenor.se
    Telefonnummer: *99#
    Användarnamn och lösenord: används ej (lämnas tomma)
    IP-adress: Dynamisk
    DNS-adress: Dynamisk
    WINS-adress: Dynamisk

    Om du inte hittar bland inställningarna till din utrustning ber vi dig kolla dess manual eller kontakta återförsäljaren/tillverkaren för ytterligare hjälp. Vi på AllTele ger endast support på våra egna produkter.

    Kontakta kundservice om något saknas.

Söktips: osv

Mina Sidor - på dina villkor

Ta kommandot över dina abonnemang, tjänster och utrustning - dygnet runt, 365 dagar om året

Saknar du användarkonto?
Skapa ett nu »