Hastigheten påverkas av en rad olika faktorer. Den kan sänkas av kvaliteten på ledningarna, eventuella datorvirus eller om du har valt att surfa trådlöst. Har du en äldre dator kan hastigheten påverkas av sämre prestanda, datorn hinner helt enkelt inte alltid processa all trafik.

Frågor eller funderingar? Kontakta vår kundservice.

Hastighetstest - steg för steg

  • Starta om datorn och eventuell router. Dra ur samtliga kablar och koppla in dem igen. Har du normal hastighet nu var det ett tillfälligt fel som ibland kan uppstå.
  • Koppla bort eventuell trådlös WiFi-router och anslut datorn direkt till nätvärksuttaget med en nätverkskabel om du har bredband via fibernätet. Om du har bredband via telejacket kopplar du datorn direkt till ditt ADSL-modem med en nätverkskabel.
  • Kör ett antivirusprogram. t.ex. Panda Antivirus för att utesluta att datorn har drabbats av virus.
  • Stäng av e-postprogram som Outlook och inaktivera alla brandväggar (ex. Norton Security Center, Windows Firewall osv.)
  • Gå in på www.bredbandskollen.se. Klicka på Avancerad mätning uppe till höger. Välj Stockholm som mätserver, “5 trådar” som mätmetod och starta mätningen. Mät flera gånger och olika tider på dygnet. Helst vill vi att du ska mäta vid tre olika tider på spridda dagar i veckan. Skriv ner resultaten.
  • Vi behöver även veta vilket IP-nummer du har. Gå in på: ip.universal.se för att ta reda på det.
  • Kontakta kundservice med resultaten från bredbandskollen och ditt IP-nummer.

Tänk på: Mätningen ska göras med samtliga trådlösa enheter bortkopplade. Delar du trådlöst på din bredbandsuppkoppling med en annan dator/surfplatta/mobiltelefon delar du även på hastigheten. Det är vanligt att resultatet visar en 20 % lägre hastighet, än vad du har i verkligheten. Surfar du trådlöst över WiFi finns det en mängd olika faktorer som kan påverka din hastighet.

Söktips: osv

Mina Sidor - på dina villkor

Ta kommandot över dina abonnemang, tjänster och utrustning - dygnet runt, 365 dagar om året

Saknar du användarkonto?
Skapa ett nu »