Hjälp, kundtjänst | onlinesupport - Universal Telecom

Frågor eller problem? - Låt vår kundtjänst hjälpa dig!

Vår målsättning är att problemlösningen ska vara inom räckhåll om något krånglar. Här syns de mest förekommande frågorna och problemen inom varje tjänst. För att se fler, klicka på respektive område.

Driftstörningar [ Se alla ]
  • Sollentuna. En brand har orsakat elavbrott i stora delar av Sollentuna. Elavbrottet påverkar även utrustning som används för distribution av bredband och kabel-tv till kunder i stadsnätet. För närvarande finns ingen uppskattad tid då alla fel är åtgärdade.
Vanliga frågor och svar [ Se alla ]

Fast telefoni - Jag kan varken ringa ut eller ta emot samtal. (Analog telefoni)

Dra ur alla dina telefoner och avvakta i 2 min. Prova en telefon i taget i ditt första jack (sitter oftast närmast ytterdörren, i hallen eller köket). Om du har ADSL inkopplat, kontrollera att modemet är rätt installerat i första jacket och testa även att koppla ur modemet för att se om telefonen fungerar då.

Mobilt bredband - Det går inte att ansluta mitt mobila bredband

Kontrollera i statusrutan att du har täckning. Har du en bärbar dator så prova att röra dig i omgivningen för att se om du har bättre täckning på något annat ställe. Oftast är täckningen bättre nära fönster. En enkel omstart av datorn kan också avhjälpa eventuella störningar. Har du möjlighet så prova gärna modemet i en annan dator.

IP-telefoni - Mina samtal går inte fram.

Starta om all utrustning. Kontrollera att alla sladdar är inkopplade och att de inte är skadade. Kontrollera att bredbandsanslutningen fungerar och att det inte råder några driftstörningar i ditt område. Prova om möjligt tjänsten med en annan telefon och prova att ansluta telefondosan till en annan bredbandsanslutning.

Mobiltelefoni - Jag kan inte använda mobilsurf! Hur löser jag det?

Detta kan bero på att du inte har korrekta inställningar i din mobil för att kunna använda denna tjänst. För att komma igång med MMS och mobilsurf behövs det ibland inställningar till din mobiltelefon. Kontakta kundtjänst på 0771 85 00 00 för att få hjälp. Kom ihåg att alltid starta om din telefon när du har laddat ner eller ändrat inställningarna i din telefon.

Detta kan bero på att du inte har korrekta inställningar i din mobil för att kunna använda denna tjänst. För att komma igång med MMS och mobilsurf behövs det ibland inställningar till din mobiltelefon. Kontakta kundtjänst på 0770 250 500 för att få hjälp. Kom ihåg att alltid starta om din telefon när du har laddat ner eller ändrat inställningarna i din telefon.

Bredband via telejacket - Varför varierar hastigheten?

Vilken hastighet man får ut av en ADSL-anslutning beror på en mängd olika faktorer. En av de mest avgörande är vilket motstånd kabeln från stationen ger till ditt hus. Motståndet beror dels på kabelkvalitet, dels på kabellängd. Räknat på ett normalvärde på en genomsnittlig kabel kan man exempelvis endast erbjuda upp till 8Mbit/s om kunden bor på ett avstånd inom 3,5km.

Stadsnät - Jag ska flytta, kan jag flytta stadsnätet?

Universal Telecom har stadsnät i ett stort antal städer över hela landet. Kontrollera med kundtjänst vad vi kan leverera på just den adress du skall flytta till. Om det inte finns stadsnät på din nya adress kan du alltid byta till ADSL eller mobilt bredband.

Kontakta oss [ Vi finns här för dig ]
  • Vår kundtjänst finns alltid till för dig.
  • Chatta, maila eller ring oss.
TEKNISK HJÄLP PÅ DISTANS

Genom att låta oss tillfälligt komma åt din dator, kan vi snabbt och enkelt hjälpa dig i din fråga.

För mer information klicka här »