Vanliga frågor om mobiltelefoni

Välj den tjänst eller kategori som du har problem med:

Hur gör jag för att beställa era mobilabonnemang?

Du har ett par olika möjligheter för beställning och väljer det som passar dig bäst. Du kan beställa här på hemsidan, via chatten eller genom att ringa till kundservice. Du kan få ett helt nytt mobilnummer eller välja att flytta med ditt nuvarande nummer till Universal Telecom.

Finns det några tekniska krav för att kunna använda era abonnemang?

Mobiltelefonen som används ska stödja 3G och inte vara operatörlåst.

Kan jag behålla mitt gamla mobiltelefonnummer om jag byter till Universal?

Ja, visst kan du det. Det kallas nummerportering och innebär att du flyttar med ditt nuvarande mobilnummer till Universal Telecom. Om du har ett telefonnummer som du vill överföra till oss, ange det i din beställning så skickar vi en så kallad porteringsförfrågan till din nuvarande operatör. Att göra en nummerportering tar vanligtvis upp till 10 arbetsdagar, det är kostnadsfritt och det enda du behöver tänka på är:

Du som beställer ska vara registrerad som ägare av abonnemanget eller kontantkortet.

Ett uppsagt abonnemang går inte att föra över till Universal Telecom.

Vi bekräftar datum för portering med ett SMS och det datumet blir ditt Universal abonnemang blir aktiverat.

Behöver jag en ny mobiltelefon för att kunna använda era abonnemang?

Nej, det behöver du inte. För att du ska kunna utnyttja alla tjänster behöver du en telefon som stödjer 3G-teknik. För mer information om just din telefon kontaktar du återförsäljaren eller läser i telefonens manual. Om du har en operatörslåst mobiltelefon måste du först låsa upp den innan du kan använda våra abonnemang.

Vilket mobilnät använder ni?

Vi erbjuder abonnemang via Telenors mobila nätverk.

Vad händer om jag inte har 3G-täckning?

Du kan fortfarande ringa, skicka meddelanden och surfa, men snabb surf och t ex videosamtal fungerar endast i 3G-nätet.

Vad är APN?

APN är en förkortning för Access Point Name och kallas även anslutningspunkt. Det är en inställning för mobilsurf. Våra mobilabonnemang går via Telenors nät och har APN: services.telenor.se.

Läs mer om hur du lägger in MMS-, GPRS och surfinställningar i din mobiltelefon i broschyren:

Kan jag beställa ett micro-SIM-kort?

Ja, det kan du. Micro-SIM-kort är en mindre variant av ett SIM-kort som passar till din iPhone eller iPad.

Hur fungerar hemnummer i mobilen?

Med hemnummer i mobilen behåller du ditt hemnummer men svarar i mobilen. Du betalar ingen minutavgift för mottagna samtal. Du debiteras enligt din mobilabonnemangsprislista för utgående samtal. De som ringer ditt hemnummer debiteras enligt sin samtalsprislista för ett samtal till ett fast nummer. Tjänsten hemnummer i mobilen erbjuds endast tillsammans med våra mobilabonnemang via Telenors mobila nätverk.

Vad ska jag tänka på innan jag beställer hemnummer i mobilen?

Har du ett trygghetslarm eller annat larm kopplat till ditt telejack ska du inte säga upp din hemtelefon eller porta ditt hemtelefonnummer från din nuvarande operatör till Universal Telecom. Gör du detta slutar ditt larm att fungera. Vill du ändå teckna Universal hemnummer i mobilen kontaktar du kundservice för mer information om våra erbjudanden.

Har du fast bredband hemma via telefonjacket (ADSL) bör du först kontrollera med din bredbandsoperatör att ditt hemnummer inte är kopplat till ditt bredband då detta kan leda till att ditt bredband upphör att fungera.

Jag har tappat bort min PIN- och PUK-kod. Hur gör jag för att få dem utskickade igen?

Kontakta kundservice och ha ditt kundnummer redo. Information med koder är säkerhetsklassad och de skickas alltid per post till din hemadress.

Jag behöver spärra mitt SIM-kort. Hur gör jag det?

För att spärra ditt SIM-kort kontakta kundservice via telefon 0771 85 00 00, e-post info@universal.se eller chatt www.universal.se. När kundservice har stängt ring: 020 222 222

Har du blivit av med din mobiltelefon? Glöm ej att via en dator även byta lösenord på dina olika konton som du använder i telefonen. T.ex. AppleID, Googlekonto, Windowsphonekonto, Facebook, Instagram, Skype, Whatsapp etc.

Varför kan jag inte se vem som ringer trots att jag har nummerpresentation?

Om nummerpresentationen fungerar ibland, men inte alltid, kan du vara säker på att tjänsten i sig fungerar. Kontakta oss för felsökning om inga nummer visas över huvud taget. Om ett nummer visas eller inte beror inte bara på ditt abonnemang, utan även på den som ringer. Faktorer som spelar in då är inställningar, val av hemligt eller officiellt nummer och den växel som samtalet går genom.

Jag vill ha hemligt nummer. Hur beställer jag det?

Du kan välja att ditt nummer ska vara hemligt i samband med att du gör din beställning. Om du redan har en aktiv tjänst hjälper kundservice dig gärna.

Vad kostar det att ringa, SMS:a och surfa med Universal Telecoms mobilabonnemang när jag befinner mig utomlands?

Klicka här för att se vad det kostar att ringa i utlandet.

Har ni någon spärr för dataroaming?

Universal Telecom spärrar ditt abonnemang när roamingkostnaden för datatrafik uppgår till 625 kr, detta gäller de nordiska länderna och inom EU. Innan vi spärrar ditt abonnemang får du ett SMS. Vi har däremot inte möjlighet att erbjuda detta skydd mot högre kostnader utanför EU och rekommenderar därför att du slår av dataroaming samt avaktiverar röstbrevlådan och vidarekopplade samtal om du tar med dig mobiltelefonen till destinationer utanför EU.

Behöver jag särskilda användaruppgifter för att komma igång med surfen?

Inställningarna hittar du i broschyren:


Priser och datamängd för mobilsurf hittar du i mobilabonnemangets prislista »

Vad är det för nedladdningshastigheter som gäller för er mobilsurf?

Se respektive mobilabonnemangets prislista » för mer information.

Vad är skillnaden mellan bindningstid och uppsägningstid?

Bindningstid är den tid som du binder dig till att ha din tjänst hos Universal Telecom. Bindningstiden varierar beroende på vilken abonnemangsform du valt, och om du t ex tagit del av en speciell kampanj, eller valt till en mobiltelefon med ditt abonnemang. Uppsägningstid är den tid som går mellan en uppsägning och avslutad tjänst. Specifik bindning- och uppsägningstid hittar du under villkoren för ditt abonnemang.

Varför kan jag inte surfa eller skicka MMS med mitt tillfälliga mobilnummer?

Dessa tjänster fungerar inte med det tillfälliga numret. Så fort ditt ordinarie telefonnummer har porterats in till oss, kan du lägga in inställningarna för surf och MMS och börja använda tjänsterna.

Vad utmärker Universal Telecoms abonnemang?

Med eller utan telefon? Rörligt eller fast pris? Mycket eller lite surf? Hos Universal Telecom komponerar du ihop ett alldeles eget abonnemang efter just dina behov.

Tillåter ni tethering (internetdelning) och tar ni någon avgift för det?

Ja, thetering tillåts utan kostnad på alla våra mobilabonnemang och mobila bredband.

Vilka tjänster stödjer era abonnemang?

Våra abonnemang stödjer samtal, SMS, MMS videosamtal, WAP, GPRS, nummerpresentation, vidarekoppling av samtal, samtal väntar/pendling, gruppsamtal. Se varje abonnemangs egna prislista för prisinformation.