#EarthHour - Vi släcker ner för en ljusare framtid. Gör du?

Lördag 25 mars klockan 20.30 - 21.30 är det återigen dags för världens största miljömanifestation - Earth Hour. Framtiden ligger i våra händer och för Universal Telecom, som deltagit i manifestationen i flera år, är det en självklarhet att delta. Gör det du med!

Vanliga frågor om hemtelefoni via fasta nätet

För frågor kring installation, teknik och drift mm, gå till Vanliga frågor under Min telefoni

Vilka kan få Universal Telecoms fasta abonnemang?

Vem som helst. Som ny kund har du två val, antingen tar du med ditt gamla nummer eller skaffar ett nytt hos oss. ISDN-abonnemang, gruppnummer och växlar kan dessvärre inte anslutas till Universal Telecom.

Vad kostar det?

Det fasta abonnemanget har en grundavgift på 164 kr/månad. Prislistor hittar du här.

Hur snabbt kan jag få det?

Om du har ett befintligt analogt abonnemang redan idag så strävar vi alltid efter att ta över ditt abonnemang på det datum du önskar. Gör beställning redan idag så kan du få billigare abonnemang redan imorgon. Önskar du ett helt nytt abonnemang så kommer vi att installera det åt dig så snart som möjligt. Om tekniker behöver göra någon åtgärd eller om det är ett nybygge kan leverenstiden vara något längre. Läs mer om nya abonnemang under frågan "Vad behöver jag tänka på vid beställning av ett nytt abonnemang?"

Jag vill bli kund hos Universal Telecom, men behålla mitt gamla nummer. Hur gör jag?

Om du redan har ett telefonnummer som idag ligger hos en annan operatör hjälper vi dig enkelt att föra över det till oss. Det blir inga avbrott och du betalar ingen anslutningsavgift. Kontrollera uppsägningstid med nuvarande operatör innan du kontaktar kundservice eller gör din beställning via vår webb så att du slipper dubbla kostnader.

Vad händer när jag flyttar mitt fasta abonnemang till Universal Telecom?

Alla kostnader för telefonin kommer på en och samma faktura från Universal Telecom och du märker snart hur mycket billigare det är att ringa med oss! Tilläggstjänster såsom nummerpresentation, samtalsspärr m.m. beställer du hos oss och dessa fungerar på samma sätt som du är van vid från tidigare. Den enda tjänst som Universal Telecom inte stödjer är tjänsten för återuppringning.

Vad är skillnaden mellan prislistor?

Skillnaden mellan dessa olika tillägg är prislistorna. Du väljer helt enkelt den lista som passar dig och dina telefonivanor bäst. De olika prislistorna hittar du här.

Vad finns det för tilläggstjänster till abonnemanget?

Telesvar, hemligt nummer, plustjänster, nummerpresentation och samtalsspärr. Du kan läsa mer om tilläggstjänsterna här.

Har ni ungdomsabonnemang?

Ja. Är du under 27 år kostar ditt fasta telefonabonnemang Universal Telecom Ungdomsabonnemang endast 138 kr.

Hur lång bindnings- resp. uppsägningstid har jag?

Vid beställning av Universal Telecoms fasta telefoni via hemsidan eller kundservice är bindningstiden 12 månader och uppsägningstiden 1 månad. Vid avslut av tjänst inom avtalstid debiteras kvarstående månadsavgifter.

Kommer alla kostnader för de tjänster jag har hos Universal Telecom på en faktura?

Ja. Som kund kan du dessutom smidigt ta del av dina fakturor, samtalshistorik och genomförda betalningar på Mina sidor.

Flyttas mina tilläggstjänster över till Universal Telecom när jag tecknar abonnemang?

Nej, du måste beställa dem på nytt.

Kan jag ha adsl-abonnemang hos annan operatör?

Du kan ha adsl-abonnemang hos annan operatör trots att du har fast telefoni hos oss. Din bredbandstjänst via telejacket kommer att fungera precis som vanligt.

Vad behöver jag tänka på vid beställning av ett nytt abonnemang?

Om du idag inte har ett telefoniabonnemang kan vi installera ett nytt abonnemang åt dig för 675 kr. Saknar du ett första jack så ingår installation av första jack i installationsavgiften och vi ber dig meddela oss om jack saknas vid beställningstillfället.

Innan beställning är det viktigt att du kontrollerar så kablar är framdraget till den nybyggda fastigheten. Saknas kablar så ber vi dig att kontakta din hyresvärd/bostadsrättsförening/markägare eller din kommun. Universal Telecom kan inte erbjuda kabeldragning.

Kan jag spärra vissa typer av samtal?

Ja, det kan du. Universal Telecom erbjuder idag kostnadsfri spärr mot utlandssamtal, betalsamtal (0900, 0939, 0944, 0969), samt massanrop (099). Vi kan även erbjuda dig spärr mot Nummerupplysning (118xxx), operatörsspecifika tjänster (078) samt mobilsamtal för 29 kr/ månad. För att aktivera en spärr, kontakta vår kundservice.

Kommer mitt telefonnummer automatiskt med i telefonkatalogen?

Ja, det gör det. Om du inte väljer hemligt nummer, som är gratis.

Vilka av Telias tilläggstjänster kan Universal Telecom inte erbjuda?

Fjärrstyrning, Återuppringning (5:an), Telia Kod och Öppna för nummerpresentation vid Hemligt nummer.

Hur sker fakturering?

Vi skickar våra fakturor en gång per månad till alla kunder som inte gjort något aktivt val för andra fakturaintervaller. Du kan välja att få din faktura var tredje månad - då skickas faktura till dig i januari, april, juli och oktober, eller varannan månad. Fasta avgifter för abonnemang och andra tjänster faktureras i förskott medan samtal debiteras i efterskott. Vi skickar din faktura till den adress du har angett då du tecknade avtal med Universal Telecom. Om du hellre vill att vi skickar din faktura kostnadsfritt till din e-postadress kan du fylla i detta på Mina Sidor. Du kan dessutom välja att få e-faktura (gratis). Det senare valet anmäler du via din Internetbank och du söker då på namnet Universal Telecom. Vi erbjuder naturligtvis även autogiro. Blankett för autogiro hittar du här. Vår kundservice finns så klart till för dig vid frågor eller ändringar runt dina fakturor. Du kan nå oss på telefon, e-post eller chatt via vår hemsida.

Finns det några tekniska krav för att kunna använda er analoga telefoni?

Kopparkabel dragen till fastigheten samt ett första jack. Vi kan ordna installation av första jack men kan inte erbjuda kabeldragning.

Vad är skillnaden mellan bindningstid och uppsägningstid?

Bindningstid är den tid som du binder dig till att ha din tjänst hos Universal Telecom. Bindningstiden kan vara 0 månader, men ändå ha ett visst antal månaders uppsägningstid. Uppsägningstid är den tid som går mellan en uppsägning och avslutad tjänst.