Vanliga frågor Mobilt Bredband

Vad är skillnaden mellan och Mobilt Bredband annat Bredband?

Med Mobilt Bredband surfar du via mobilnätet. Det innebär att du kan surfa när och var du vill, utan att koppla in din dator till ett nätverksuttag. Läs gärna Telekområdgivarnas tips om mobilt bredband om du vill veta mer.

Vad behöver jag för att kunna använda tjänsten.

Du behöver en dator med en ledig USB port och som har installerat Windows (2000/XP/Vista/7) eller Mac OS X (10.4/10.5/10.6 inkl senare uppdateringar).

Behöver jag har en mobiltelefon för att kunna surfa?

Nej, det behöver du inte. Det SIM-kort du får från oss passar till ditt modem eller datorns SIM-kortsplats.

Kan jag använda SIM kortet för att ringa samtal och skicka sms?

SIM kortet är anpassat för din bredbandstjänst och inte för vanlig samtalstrafik.

Vad är ett Mikro-SIM-kort?

Det är ett SIM-kort som är lite mindre än de vanliga, mindre plast behövs vid tillverkligen. Idag är det endast iPhone och iPad som använder Micro-SIM, men det kan komma även i andra produkter framöver.

Får jag surfa hur mycket jag vill?

Ja, det får du. Du betalar lika mycket oavsett hur många GB som förbrukas. Överföringshastigheten sänks dock till 384 kbit/s om användandet överstiger 10 GB/mån för SURF 10, 20 GB för SURF 20 och 40 GB för SURF 40.

Fungerar tjänsten i utlandet?

Nej. Våra mobila bredband fungerar endast inom Sverige.

Ingår brandvägg och antivirus i tjänsten?

Nej, det gör det inte. Universal Telecom erbjuder dock Panda Antivirus från endast 35 kr/mån.

Jag har en e-postadress idag med en annan leverantör. Kommer den att fungera efter att jag har bytt till Universal?

I de allra flesta fall brukar du kunna behålla din gamla e-postadress och det enda du behöver är ett konto för att använda Universals server för utgående e-post (SMTP). Du behöver våra kontoinställningarna för att kunna skicka e-post från din nuvarande adress.

Vad gör jag om mitt SIM-kort eller modem blir stulet eller jag tappar det?

Ring till kundservice på 0771 85 00 00 för att spärra ditt abonnemang. Under tider när kundservice inte kan nås via telefon skickar du ett email till info at universal dot se för att spärra. Polisanmäl stölden av ditt modem.

Vart vänder jag mig om jag behöver support?

Kontakta vår tekniska support via Mina Sidor. Du kan även kontakta vår tekniska support via telefon 0770 85 00 00 mån - fre kl. 08.00 - 18.00, samt lördag och söndag 10.00-14.00
Du kan även maila vår tekniska support på internet at universal dot se.

Vad är skillnaden mellan bindningstid och uppsägningstid?

Bindningstid är den tid som du binder dig till att ha din tjänst hos Universal Telecom. Bindningstiden kan vara 0 månader, men ändå ha ett visst antal månaders uppsägningstid. Uppsägningstid är den tid som går mellan en uppsägning och avslutad tjänst.

Hur lång bindnings- resp. uppsägningstid har jag?

18 månader bindningstid med modem, ingen bindningstid utan modem. 1 månad uppsägningstid både med och utan modem.

Finns det några tekniska krav för att kunna använda ert mobila bredband?

Ett modem som stödjer 3G (för Surf 20 och 40 även stöd för 4G) +operativsystemet Windows (2000/XP/Vista/7) eller Mac OS X (10.4/10.5/10.6 inkl senare uppdateringar) + 50 MB hårddiskutrymme och 128 RAM i arbetsminne.

Finns det några begränsningar för surfen?

Om användandet överstiger 10 GB/mån för SURF 10, 20 GB för SURF 20 och 40 GB för SURF 40 sänks överföringshastigheten till 384 kbit/s.