Vanliga frågor

Vad är Bredband via telejacket och hur vet jag om jag kan få det?

Vi erbjuder Bredband via telejacket till i stort sett samtliga svenska hushåll och det är ett bredband som kopplas via det vanliga telenätet. Det du behöver för att kunna få Bredband via telejacket är ett vanligt telejack installerat och att det finns en anslutning till en telestation i området. För att se det erbjudande vi har just till dig kan du här ovan göra en sökning på ditt telefonnummer eller din adress, inom ett par sekunder får du se resultatet.

Viktigt att tänka på! Om du har Bredbandstelefoni eller hemnummer i mobilen måste du söka på adressen eftersom ditt telefonnummer inte är knutet till någon telestation.

Vad händer efter att jag har gjort min beställning?

Det första som händer är att du får ett e-postmeddelande som bekräftar att vi har tagit emot din beställning. Vi tar därefter kontakt med vår nätleverantör för att påbörja installationen och de meddelar oss det planerade installationsdatumet för ditt bredband. Den normala leveranstiden för en helt ny inkoppling är mellan 2 och 4 veckor och så snart vi fått det planerade datumet för installation skickas ett brev hem till dig. I brevet finner du förutom datumet den information du behöver för att kunna aktivera tjänsten. Du kan få senaste status på din beställning via Min Sida, eller via självbetjäningen i växeln, ring 0771 85 00 00.

Jag har redan bredband via telejacket. Hur gör jag för att byta till er?

Det är enkelt att byta operatör och så länge som din nuvarande operatör medverkar i det så kallade operatörssamarbetet sker det utan avbrott för din del. När du beställer bredband via telejacket av oss kan du välja att ge oss en fullmakt att kontakta din nuvarande operatör för att säga upp ditt avtal och avsluta din tjänst hos denna och istället aktivera bredbandet hos Universal Telecom. Leveranstiden beror på din uppsägningstid som brukar vara 1 månad. Så snart vi har ett planerat aktiveringsdatum kommer ett brev skickas hem till dig med information. Du kan få senaste status på din beställning via Mina Sidor eller via självbetjäningen i växeln på telefonnummer 0771-85 00 00.

Observera att vi inte kan ta över ett bredband via telejacket om du är kopplad på hel ledning. Om du har en annan typ av bredband eller om din nuvarande operatör inte är med i samarbetet måste du själv säga upp din tjänst och meddela oss det datum som du önskar få ditt bredband aktiverat.

Måste jag vara hemma den dag som Bredband via telejacket aktiveras hos mig?

Nej, det behöver du inte vara. Bredband via telejacket aktiveras ute på stationen och det innebär att allt arbete görs utanför ditt hem. Du behöver alltså inte dra några kablar eller vänta på att en tekniker ska komma hem till dig. När aktiveringen är gjord kopplar du ditt modem till det första inkommande telejacket för att surfa, både snabbt och billigt!

Hitta första telejacket:
Det första telejacket är det som sitter först på den inkommande teleledningen. I lägenheter sitter det oftast i hallen, i villor oftast på markplan. Att hitta telejacket är enkelt och tar inte många minuter.

  • Dra ur all befintlig teleutrustning (telefoner, modem, nummerpresentatörer, telefonsvarare, och annat) från dina jack.
  • Koppla i en telefon i det telejack du tror är det första och lyft av luren. Du ska kunna höra en kopplingston, men behöver inte slå något telefonnummer.
  • Ta en annan telefon som du nu ska koppla in på de efterföljande jacken, ett efter ett. När du lyfter på luren i de efterföljande jacken ska du alltid kunna höra en kopplingston i det jack du antar är ditt första. Om kopplingstonen försvinner i luren på första jacket har du hittat ett jack som sitter närmare den inkommande teleledningen.

Jag har ett larm anslutet till mitt telefonnummer. Kommer det att påverkas om jag installerar bredband på samma anslutning?

De allra flesta larmleverantörer har lösningar som gör att du kan ha telefoni, Bredband via telejacket och larm på samma anslutning. Vi har inga begränsningar i vår tjänst och du kontaktar säkrast ditt larmföretag för att få mer information.

Jag har endast bredbandstelefoni hemma hos mig. Är det något särskilt jag måste tänka på när jag ansluter mitt Bredband via telejacket?

Rent tekniskt spelar det ingen roll om du har traditionell telefoni, bredbandstelefoni eller ingen telefoni ansluten hemma hos dig. Vid en Bredband via telejacket inkoppling där du har traditionell telefoni ingår hyra av kopparledning i abonnemangsavgiften och om du inte har sådan telefoni tas en extra avgift på 80 kr/mån, för så kallad hel ledning, ut.

Jag har en e-postadress idag med en annan leverantör. Kommer den att fungera efter att jag har bytt till Universal?

I de allra flesta fall brukar du kunna behålla din gamla e-postadress och det enda du behöver är ett konto för att använda Universals server för utgående e-post (SMTP). Du behöver våra kontoinställningarna för att kunna skicka e-post från din nuvarande adress.

Kan jag ansluta flera datorer till mitt Bredband via telejacket?

Ja, det kan du. För att ha ett litet nätverk hemma behöver ditt modem ha en routerfunktion eller så köper du till en router. Du kan beställa ett modem med integrerad router samtidigt som du gör din beställning av Bredband via telejacket. Vi hjälper dig att komma igång med nätverket om du beställer modemet från oss. Om du införskaffat ett modem med router på annat håll är det tillverkaren av modemet du kontaktar för att få hjälp att komma igång med ditt nätverk hemma.

Vad är det för skillnad mellan fast och dynamisk IP-adress?

En fast, eller statisk, IP-adress innebär att du har samma IP-adress när du surfar via Universals tjänst. Det är en fördel om du vill sätta upp en server eller fjärrstyra din anslutning. Du får din IP-adress i brevet som skickas med information om det planerade aktiveringsdatumet av tjänsten, tillsammans med en enkel manual.

Med dynamisk IP-adress får du en ny IP-adress var gång du etablerar en anslutning. IP-adressen förblir den samma så länge du inte stänger av din utrustning eller på annat sätt bryter strömmen till modemet. Denna typen av anslutning är allra enklast att komma igång med då du endast behöver ställa in din dator till att hämta information nödvändig information från vår server. All information om hur du gör detta kommer tillsammans med aktiveringsbekräftelsen på posten.

Vart vänder jag mig om jag behöver support?

Kontakta vår tekniska support via Mina Sidor. Du kan även kontakta vår tekniska support via telefon 0771 85 00 00 mån - fre kl. 08.00 - 18.00, samt lördag och söndag 10.00-14.00
Du kan även maila vår tekniska support på internet at universal dot se.

Vad innebär det att ha bredband via telejacket på hel ledning?

Ledningen delas inte med telefoni, som ofta är fallet annars, utan används exklusivt till bredbandet.

Varför betalar jag en nätavgift då jag inte har ett fast teleabonnemang?

Nätavgiften på 80 kr/mån är en hyra för hel ledning. Denna avgift är normalt sett är inbakad i abonnemangsavgiften för fast telefoni.

Varför varierar hastigheten?

Vilken hastighet man får ut beror på en mängd olika faktorer. En av de mest avgörande är vilket motstånd kabeln från stationen ger till ditt hus. Motståndet beror dels på kabelkvalitet, dels på kabellängd. Räknat på ett normalvärde på en genomsnittlig kabel kan man exempelvis endast erbjuda upp till 8Mbit/s om kunden bor på ett avstånd på >3,5km.

Telefonen fungerar inte då bredband via telejacket är inkopplat och tvärtom - varför?

Fungerar inte telefonen när ditt bredband via telejacket är inkopplat eller tvärtom är utrustningen troligen felaktigt inkopplad. Filtrets funktion i bredbandsuppkopplingen är att dela upp vilka signaler som är telefoni och vilka signaler som är bredband. Har inte filtret rätt förutsättningar - att den är hel och sitter först inkopplad i en seriekopplad jackslinga - kan den inte dela signalerna på ett korrekt sätt.

Varför betalar jag mer för mitt bredband via telejacket än det står på er hemsida?

Priset på vår hemsida (fr. 215 kr/mån) är under förutsättningen att du har en fast analog telefoni med oss installerad på samma adress som bredbandstjänsten och att vi kan leverera bredbandet via vår huvudleverantör TDC. För de adresser som inte är anslutna till TDCs nät använder vi oss av vår andra samarbetspartner Skanova. Då deras prissättning är högre än TDCs blir även månadsavgiften för bredbandstjänsten lite högre. Saknas det fast analog telefoni på adressen läggs det till en näthyra på 80 kr/mån för ledningen i bredbandstjänstens månadsavgift. Näthyra är en avgift som normalt sett är inbakad i abonnemangsavgiften för fast telefoni.

Fungerar mitt gamla modem med ert bredband via telejacket?

Troligtvis. Så länge modemet använder sig av standard ADSL2+ ska det fungera med våra tjänster. Vissa modem är dock låsta till operatören som man fått modemet av. Kontrollera gärna först om modemet är operatörslåst.

Jag har bredband via telejacket idag och vill byta till er. Hur gör jag?

Kundservice kan enkelt kontrollera om du kan få bredband via telejacket och om det är möjligt att göra en flytt (portering) av ditt abonnemang från annan operatör. Fördelen med att göra en så kallad portering och låta oss ta hand om uppsägningen från din nuvarande operatör är att du slipper vara utan bredband via telejacket under inkopplingstiden som vanligtvis ligger på 2-4 veckor.

Kan jag flytta mitt bredband via telejacket till ny adress?

Under förutsättning att det går att leverera bredband via telejacket på nya adressen. Kundservice hjälper dig gärna att ta reda på detta.

Vilken utrustning behöver jag för att kunna använda bredband via telejacket?

Du behöver ett ADSL2+modem och splitter för att ditt bredband via telejacket ska fungera korrekt. Ska du koppla flera utrustningar mot nätet samtidigt behöver du även en router.

Finns det några tekniska krav för att kunna använda bredband via telejacket?

Du behöver ett vanligt telejack installerat samt en anslutning till en telestation i området. Du behöver även ett ADSL2+modem och splitter. Ska du koppla flera utrustningar mot nätet samtidigt behöver du även en router.

Vad är skillnaden mellan bindningstid och uppsägningstid?

Bindningstid är den tid som du binder dig till att ha din tjänst hos Universal Telecom. Bindningstiden kan vara 0 månader, men ändå ha ett visst antal månaders uppsägningstid. Uppsägningstid är den tid som går mellan en uppsägning och avslutad tjänst.