Uteslut aktiv vidarekoppling genom att slå #21# för att inaktivera direkt vidarekoppling och #61# för att inaktivera vidarekoppling vid uteblivet svar.
Prova att ringa till dig själv från en annan telefon t.ex. en mobiltelefon.
Hela landets fasta telefoni går genom Skanovas/Telias kopparledningar. Kontrollera driftinformationen hos dem här. Är det problem i ditt område känner tekniker till det och arbetar för att lösa det så fort som möjligt.
Gör en utrustningskontroll
- Koppla ur all utrustning (samtliga telefoner och ev. ADSL-/bredbandsutrustning) som finns inkopplad i telejacken i hemmet. Vänta i en minut.
- Koppla in en fungerande, traditionell väggfast telefon (ej bärbar) i hemmets första inkommande telejack. För att hitta första inkommande jack, prova att koppla in den väggfasta telefonen i de olika jacken i hemmet, ett jack i taget.
- Får du ton och kan ringa med den väggfasta telefonen när den kopplats in i första telejacket är den telefon som var inkopplad där trasig.
- Fungerar telefonen efter att ADLS-/bredbandsutrustningen kopplats ur ligger felet i ADSL-modem eller dess splitter.
Det är viktigt att du följer stegen i utrustningskontrollen och att du provar med en traditionell väggfast telefon som du vet fungerar, då bärbara telefoner kan påverkas av annan elektronisk utrustning i /utanför hemmet.
Skulle det visa sig vara din telefon som är trasig kan det hända att du blir betalningsskyldig för teknikerbesöket i samband med en felanmälan.