För frågor kring installation, teknik och drift mm, gå till Vanliga frågor under
Min telefoni
Vad är IP-telefoni?
Bredbandstelefoni skiljer sig från traditionell telefoni i det avseendet att bredbandstelefoni
går via Internet. Detta innebär att din telefon och dator delar på din Internetanslutning.
Därför rekommenderas du ha en hastighet på minst 256 Kbit/s i båda riktningarna
(uppströms och nedströms) för att förhindra störningar.
Kostar det något att starta upp ett helt nytt telefonabonnemang med IP-telefoni?
Nej, någon installationsavgift av nytt abonnemang finns inte.
Kommer jag att kunna ringa alla telefonnummer med bredbandstelefoni?
Jag har redan ett telefonnummer. Kan jag behålla det?
Ja, det kan du göra. Vi hjälper dig att ändra till IP-telefoni. Det kostar ingenting
och tar ungefär 10 dagar att genomföra.
Kommer mitt larm att fungera med IP-telefoni?
Din larmleverantör kan bekräfta att larmet fungerar som det ska även med IP-telefoni.
Stämmer det att jag kan ta med mig mitt telefonnummer var som helst?
Ja, det gör det. Det enda du behöver är en bredbandsuppkoppling att ringa via och
det spelar ingen roll om du är hemma, i sommarstugan eller i ett helt annat land.
Du nås på samma telefonnummer och ringer för samma priser oavsett var du befinner
dig, utan att det kostar dig någonting extra.
Vad händer om strömmen går?
Går strömmen får du även ett avbrott i din Bredbandstelefoni. En batteribackup kan
dock se till att bredbandsmodemet och telefoniadaptern får ström även under ett
kortare strömavbrott.
Kan jag använda min vanliga telefon?
Vanliga tonsvalstelefoner fungerar att koppla till den telefoniadapter som du får
låna av oss. Om du har en mjukvarutelefon behöver du ha ett headset med mikrofon
för att kunna ringa och ta emot samtal.
Kan jag använda Universal Telecom IP-telefoni om jag har bredband med annan operatör?
Du kan använda Universal Telecom IP-telefoni oavsett vilken operatör du har bredband
hos.
Kan jag faxa via IP-telefoni?
Ja, det fungerar som vanligt och är dessutom ett billigt sätt att ha ett särskilt
faxnummer.
Kan jag ha flera telefoner i olika rum då jag har IP-telefoni?
Ja, på de flesta adresser går det bra. Det finns flera olika typer av lösningar
som gör det möjligt att använda IP-telefoni i hela huset/lägenheten.
Kan jag använda IP-telefoni till min kortterminal?
För att du skall kunna använda bredbandstelefoni krävs att du har en fast bredbandsuppkoppling,
du kan i så fall koppla in din kortterminal till bredbandet.
Vad är skillnaden mellan bindningstid och uppsägningstid?
Bindningstid är den tid som du binder dig till att ha din tjänst hos Universal Telecom.
Bindningstiden kan vara 0 månader, men ändå ha ett visst antal månaders uppsägningstid.
Uppsägningstid är den tid som går mellan en uppsägning och avslutad tjänst.
Hur lång bindnings- resp. uppsägningstid har jag?
Bindningstiden är 12 månader och därefter fortlöper abonnemanget med en uppsägningstid på 1 kalendermånad.
Finns det några tekniska krav för att kunna använda er bredbandstelefoni?
Internet och en adapter eller ett program som stödjer SIP-inställningar.
Jag vill bli kund hos Universal Telecom, men behålla mitt gamla nummer. Hur gör
jag?
Om du redan har ett telefonnummer som idag ligger hos en annan operatör hjälper
vi dig enkelt att föra över det till oss. Det blir inga avbrott och du betalar ingen
anslutningsavgift. Kontrollera uppsägningstid med nuvarande operatör innan du kontaktar
kundservice eller gör din beställning via vår webb så att du slipper dubbla kostnader.